Till dig som är olyckligt kär.

För ett tag sen fick vi en skrivuppgift i svenskan att skriva om olycklig kärlek. Jag skrev en "självhjälpande" text som helst skulle vara lite personligt men det var svårt. Vilket fall som helst blev jag väldigt nöjd med den och vill att fler ska få läsa den, och jag vet att det det finns många därute som är unga och "dumma" och vem vet detta kanske hjälper dig? 
 
 

 

Gör ett val.

Det pirrar i magen, hjärtat pumpar fortare och blodet rusar ut i dina vener - det hettas i kroppen av nervositet. Varje gång ni möter varandras blick, varje gång ett enstaka ord utbyts, varje gång du ser honom. Det spelar ingen roll hur lång tid som har gått sen du såg honom sist eller att han har haft tre olika flickvänner sen ni träffades för första gången, processen sker om och om igen. Men tillfredställd blir du egentligen aldrig. Stämmer det här in på dig? Japp, då är du antagligen olyckligt kär.

 

Jag har ingen kontroll. Jag vill glömma bort honom men ändå inte – för tänk, tänk om han vill ha mig? Vi kanske är menade att vara tillsammans? Jag kan inte bara släppa taget när det finns en liten, liten chans att det blir han och jag. Men hur länge ska jag sitta i den här kärleksfällan, hur länge ska jag sitta fast i hans nät utan att han ens vet om det? Det är dags att släppa taget, dags att göra ett val.

 

Jag gjorde ett val och är både starkare och lyckligare idag. Det här var mina tre alternativ till att må bättre och jag tycker att du som är olyckligt kär ska välja ett och ta kontroll.    

 Ett – Lägg korten på bordet, berätta hur du känner. Kanske känner han samma sak och det finns en chans att du får det förhållandet du drömt om. Är han inte intresserad kan det vara jobbigt men du slipper gå och undra om vad som kunnat vara eller inte vara. Det är som att spara ihop pengar till säsongens trendigaste klackar; när du väl fått ihop pengarna till att köpa klackarna är de redan ute. Tänk om du hade vetat direkt att du bara skulle bära dem en gång för att sedan kastas, vad du kunde ha lagt pengarna på istället.                                   

  Två – Glöm honom, det räcker nu. Varför hänga kvar till något som kanske aldrig blir? Bestäm dig för att du inte orkar längre och acceptera att om du släpper taget kommer det aldrig att bli ni två. Gå vidare, om han flirtar med dig flirta inte tillbaka. Gör allt som är möjligt för att inte falla tillbaka till samma kärleksfälla än en gång. Hur länge till ska du vara ett hjälplöst offer för dina känslor?                                                                      

 Tre – Du väljer att leva kvar i kärleksbubblan och låta dig själv gå och drömma om ert underbara förhållande. Du kanske känner dig trygg i att veta att du har någon att tänka och falla tillbaka till, men om du väljer att hålla dig fast till honom kom ihåg att du har gjort det valet, och vilka konsekvenser det kan ge. Du kan länge välja bort dina vardagliga nöjen för att få ihop pengar till märkesskorna som kanske ändå visar sig sitta dåligt. Men du bestämmer över din ekonomi och kan sluta spara om du vill det. Du har kontrollen.

 

Det jag vill säga till dig är att du måste göra ett val, vad vill DU? Låt inte honom eller dina känslor styra ditt liv. Det är svårt, jag vet – men det blir lättare med tiden. Så jag säger till dig en sista gång, ta kontroll över ditt egna kärleksliv! Må bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0